понедельник, 18 марта 2019 г.


Впровадження основних положень шкільної реформи у практику навчання української мови потребує продовження наполегливої роботи з удосконалення методики викладання української (рідної) мови, підвищення якості і результативності уроку, повнішого використання його виховного потенціалу, посилення практичної спрямованості.
Нині існує багато різних форм і методів навчання української мови, які зорієнтовані на краще засвоєння учнями навчального матеріалу та підвищення якості знань і вмінь. Але для того, щоб досягти цієї мети, потрібно побудувати урок так, щоб він був цікавим і необтяжливим для учнів. Тому я намагаюся на уроках української мови поєднати традиційні та інноваційні методи навчання.
Нововведення (сучасне «інновації») властиві будь-якому навчальному предмету, а тому природно стають об'єктом вивчення, аналізу і впровадження у шкільну практику. Вони раптово не виникають, а є результатом наукових пошуків.
Інноваційна педагогічна діяльність пов'язана з відмовою від усталених штампів, стереотипів у навчанні, вихованні і розвитку особистості учня.
Процес сприйняття нових ідей у галузі педагогіки, за визначенням Е.Роджерса, - складний багатоетапний розумовий процес, який відбувається протягом тривалого часу, від першого знайомства з інновацією до її впровадження.
Поняття «інноваційні процеси», «інноватика» з'явилися у педагогічній науці відносно недавно. їх поява зумовлена розширенням міжнародного співробітництва в галузі педагогіки.
У своєму    навчальному процесі я впроваджую методичну систему «Розвиток критичного мислення у вивченні рідної мови».
Робота над розвитком критичного мислення має триступеневу модель: актуалізацію —►усвідомлення —►зміст—►рефлексію.

Перший ступінь - актуалізація. Це фаза уроку, протягом якої учням пропонується подумати і пригадати, що вони вже знають із теми, поставити власні запитання вчителю, сформулювати мету навчальної роботи.
На цьому етапі відбувається кілька пізнавальних операцій:
        По-перше, учні встановлюють рівень власних знань, будують нове розуміння на основі попередніх знань і поглядів;
        По-друге, активізується увага учнів до навчального процесу, створюється зацікавленість та спрямованість на дослідження теми (проблеми).
Моя роль на уроці - спрямувати роботу учнів, виявити рівень знань і вмінь, уважно прислухатися до їхніх ідей.
На цьому ступені доцільно використати розумовий штурм та метод
передбачення.
1. Розумовий штурм (мозкова атака)
Розумовий штурм - вільне накопичення великої кількості ідей з певної теми спочатку без критичного осмислення.
Повідомивши тему уроку, назву тексту чи якесь слово, я пропоную учням протягом 2-3 хвилин самостійно записати все те, що вони знають чи думають з цієї проблеми.
Після того, як діти закінчать працювати індивідуально, працюють в парах. Школярі розповідають один одному, що вони знають чи думають з цієї «проблеми». На це відводиться 2 хвилини. Після обговорення пропоную учням поділитися своїми знаннями з класом.
Цікавлячись їхньою думкою, контролюю, чи всі вони погоджуються з тим, що їм повідомляють однокласники. Після завершення роботи організовується дискусія, дружнє обговорення різних поглядів на ту чи іншу проблему.

2. Метод передбачення
Передбачення є потужним фактором, що працює на розвиток критичного мислення та розуміння, підсилює інтерес і спонукає школярів з'ясувати, що вже відомо, а що ні. За допомогою ключових слів, виразів, загадок, прислів'їв, малюнків, схем, таблиць учні намагаються самостійно відшукати відповіді, які б підтвердили чи заперечили ту чи іншу гіпотезу. Наприклад, на початку уроку, тема якого «Значущі частини слова» (5 клас), я пропоную учням наступні дії:

І
II
III
Ліс
Хмара
Вода
Праліс
Безхмарний
Підводник
Перелісок
Хмарина
Водяний
лісний
захмарене
водовоз
а) прочитати слова, записані на дошці в три колонки;
б) обговорити в парах, чим ці слова відрізняються;
в) спробувати передбачити тему уроку.
На обговорення учням відводиться 2-3 хвилини. Після цього вони мають можливість, за власним бажанням, висловити передбачення щодо теми уроку, обов'язково обґрунтувати свою думку. Всі учні уважно слухають і доповнюють відповіді товаришів.
За даними спостережень, у більшості випадків учні майже точно передбачають тему уроку, зміст тексту чи твору.
Другим ступенем методичної системи «Розвиток критичного мислення у вивченні рідної мови » є усвідомлення змісту. Це фаза уроку, протягом якої учні здійснюють пошукову діяльність, конструюють чи усвідомлюють новий матеріал.
На цьому етапі учень вступає в контакт з новою інформацією, який може мати форму читання, слухання, говоріння чи письма (виконання вправ) і самостійно підтримує зацікавленість роботою.

Моїми завданнями на стадії усвідомлення є :
   Підтримати зацікавленість учнів, яку вони отримали на ступені
 актуалізації;
Допомогти    встановити    зв'язки    між    відомими    та   новими
знаннями, щоб утворити нове розуміння;
   Заохотити учнів до перевірки власного розуміння.
Реалізуючи на уроці української мови комунікативну та лінгвістичну
змістові лінії, я стараюсь якомога більше створювати педагогічних ситуацій для усних та письмових виловлювань як монологічного, так і діалогічного характеру, адже ці завдання залишаються найголовнішими у курсі української мови.


Комментариев нет:

Отправить комментарий