Впровадження основних положень шкільної реформи у практику навчання
української мови потребує продовження наполегливої роботи з удосконалення
методики викладання української (рідної) мови, підвищення якості і
результативності уроку, повнішого використання його виховного потенціалу,
посилення практичної спрямованості.
Нині існує багато різних форм і методів навчання української мови, які
зорієнтовані на краще засвоєння учнями навчального матеріалу та підвищення
якості знань і вмінь. Але для того, щоб досягти цієї мети, потрібно побудувати
урок так, щоб він був цікавим і необтяжливим для учнів. Тому я намагаюся на
уроках української мови поєднати традиційні та інноваційні методи навчання.
Нововведення (сучасне «інновації») властиві будь-якому навчальному предмету,
а тому природно стають об'єктом вивчення, аналізу і впровадження у шкільну
практику. Вони раптово не виникають, а є результатом наукових пошуків.
Інноваційна педагогічна діяльність пов'язана з відмовою від усталених
штампів, стереотипів у навчанні, вихованні і розвитку особистості учня.
Процес сприйняття нових ідей у галузі педагогіки, за визначенням
Е.Роджерса, - складний багатоетапний розумовий процес, який відбувається
протягом тривалого часу, від першого знайомства з інновацією до її
впровадження.
Поняття «інноваційні процеси», «інноватика» з'явилися у педагогічній науці
відносно недавно. їх поява зумовлена розширенням міжнародного співробітництва в
галузі педагогіки.
У своєму навчальному процесі я
впроваджую методичну систему «Розвиток критичного мислення у вивченні рідної
мови».
Робота над розвитком критичного мислення має триступеневу
модель: актуалізацію —►усвідомлення —►зміст—►рефлексію.
Перший ступінь - актуалізація.
Це фаза уроку, протягом якої учням пропонується подумати і пригадати, що вони
вже знають із теми, поставити власні запитання вчителю, сформулювати мету
навчальної роботи.
На цьому етапі відбувається кілька
пізнавальних операцій:
•
По-перше, учні встановлюють
рівень власних знань, будують нове розуміння на основі попередніх знань і
поглядів;
•
По-друге, активізується
увага учнів до навчального процесу, створюється зацікавленість та спрямованість
на дослідження теми (проблеми).
Моя роль на уроці - спрямувати роботу учнів, виявити рівень знань і вмінь,
уважно прислухатися до їхніх ідей.
На цьому ступені доцільно використати
розумовий штурм та метод
передбачення.
1. Розумовий штурм (мозкова атака)
Розумовий штурм - вільне накопичення великої кількості ідей з певної теми
спочатку без критичного осмислення.
Повідомивши тему уроку, назву тексту чи якесь слово, я пропоную учням
протягом 2-3 хвилин самостійно записати все те, що вони знають чи думають з
цієї проблеми.
Після того, як діти закінчать працювати індивідуально, працюють в парах.
Школярі розповідають один одному, що вони знають чи думають з цієї «проблеми».
На це відводиться 2 хвилини. Після обговорення пропоную учням поділитися своїми
знаннями з класом.
Цікавлячись їхньою думкою, контролюю, чи всі вони погоджуються з тим, що їм
повідомляють однокласники. Після завершення роботи організовується дискусія,
дружнє обговорення різних поглядів на ту чи іншу проблему.
2. Метод передбачення
Передбачення є потужним фактором, що працює на розвиток критичного мислення та розуміння, підсилює
інтерес і спонукає школярів з'ясувати, що вже відомо, а що ні. За
допомогою ключових слів, виразів, загадок, прислів'їв, малюнків, схем, таблиць
учні намагаються самостійно відшукати відповіді, які б підтвердили чи
заперечили ту чи іншу гіпотезу. Наприклад, на початку уроку, тема якого
«Значущі частини слова» (5 клас), я пропоную учням наступні дії:
|
І
|
II
|
III
|
|
Ліс
|
Хмара
|
Вода
|
|
Праліс
|
Безхмарний
|
Підводник
|
|
Перелісок
|
Хмарина
|
Водяний
|
|
лісний
|
захмарене
|
водовоз
|
а) прочитати слова, записані на дошці в
три колонки;
б) обговорити в парах, чим ці слова
відрізняються;
в) спробувати
передбачити тему уроку.
На обговорення учням відводиться 2-3 хвилини. Після цього вони мають
можливість, за власним бажанням, висловити передбачення щодо теми уроку,
обов'язково обґрунтувати свою думку. Всі учні уважно слухають і доповнюють
відповіді товаришів.
За даними спостережень, у більшості випадків учні майже точно передбачають
тему уроку, зміст тексту чи твору.
Другим ступенем методичної системи
«Розвиток критичного мислення у вивченні рідної мови » є усвідомлення
змісту. Це фаза уроку, протягом якої учні здійснюють пошукову діяльність,
конструюють чи усвідомлюють новий матеріал.
На цьому етапі учень вступає в контакт з новою інформацією, який може мати
форму читання, слухання, говоріння чи письма (виконання вправ) і самостійно
підтримує зацікавленість роботою.
Моїми
завданнями на стадії усвідомлення є :
• Підтримати
зацікавленість учнів, яку вони отримали на ступені
актуалізації;
• Допомогти встановити зв'язки
між відомими та
новими
знаннями, щоб утворити нове розуміння;
• Заохотити учнів до перевірки
власного розуміння.
Реалізуючи на уроці української мови комунікативну та лінгвістичну
Реалізуючи на уроці української мови комунікативну та лінгвістичну
змістові
лінії, я стараюсь якомога більше створювати педагогічних ситуацій для усних та
письмових виловлювань як монологічного, так і діалогічного характеру, адже ці
завдання залишаються найголовнішими у курсі української мови.
Комментариев нет:
Отправить комментарий